استاد قنبریان:نهایت هدایت انسان/مقام خلافت بخش۲

استا قنبریان/هیئت محبین امام حسن عسکری(ع)بهبهان


از لینک زیر دانلود کنید

نهایت هدایت انسان در رسیدن به مقام خلافت بخش2

 

 


نظر خوانندگان

    به روزیم با مقاله
    بهبهان شهر دارالمومنین است(نشر اکاذیب در نقشه های شهرستان)(اگر بهبهانی هستی و مومن پس اگاه باش که:)
    که در شهرت چه جریاناتی در حال فعالیت هستند
    www. ashoora72.com

    به روزیم با
    خطبه های نماز جمعه بهبهان به امامت حاج اقا ابوعلی در ۱۱-۱-۹۱
    و
    تذکر دوباره و چند باره امام جمعه در مورد وجه تسمیه شهر بهبهان

    با سلام ، با مطلبی جدید به روزیم :

    واکاوی فحاشی به بی بی دوعالم حضرت فاطمه(س) در مسابقات فوتسال بهبهان ، چه کسی یا کسانی در این هتک حرمت به صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    با نظرات ارزنده ی خود در این باره ما را راهنمایی بفرمائید.

    به روزیم با
    خورده فرهنگها – گذشته درخشان باستانی – ارجان و حضرت نوح(نافله صوتی )۱۱-۱-۹۱
    خورده فرهنگ ها ی که ضد دین بودند و تبدیل به هنجار شدند

    ارجان و ارتباط ان را حضرت نوح

    رابطه ارجان و بهبهان و ادیان

    رابطه حضرت سلمان و ایلام و .. با ارجان

    ما در گذشته باستان خود نقطه های روشن بسیاری داریم چرا دشمنان و بعضی ها به نقاط سیاه ان اشاره می کنند

    مردم هشیار و اهل تاریخ باشند

    تاریخ نشانه های بسیاری از درخشش اقوام ما در گذشته دارد

    و …

    نقدی جدی از مسجد بلال و موسسه باقر العلوم (ع )بهبهان بابت پخش دی وی دی های مبتذل
    http://www.ashoora72.com

    بهبهان، بهتر از بهترینان

    گوش بدهید به حقایق باستانی-مذهبی بهبهان…

    محل تولد حضرت ابراهیم!!!

    محل آتش زدن حضرت ابراهیم!!!

    احترام به آتش قبل از زرتشت…

    طواف کعبه قبل از اسلام…

    آتشکده ارجان، ساخته ارجان فرزند فارس از ذریه حضرت نوح!!!

    اولین مقاومت‌ها در زمان اشکانیان و سلوکیه در ارجان در برابر تمدن یونانی اتفاق افتاد!!!
    و گوش بدهید به حقایق باستانی-مذهبی بهبهان که برخی می‌خواهند این گذشته را در مسیر حرکت فاسقانه خود به سمت فرهنگ منحط غربی، برعکس کنند…

    http://www.radepaclip.com/?p=6788

    به روزیم با
    اصلاح طلب واقعی اصول گراست(مقاله)

    به روزیم با فایل pdfنافله بصیرت

    به روزیم با مقاله
    چرا مسئولین خوابند چرا پیرو ولایت نیستند؟؟؟
    در مورد موسساتی است که در بهبهان بی دینی و باستان گرایی تبلیغ می کنند

    ……….سلام بیایید بخاطر خدا جلوی دشمنان خاموش اسلام و ولایت و مروجان بت پرستی را بگیریم اولین بار وجه تسمیه خدای خدایان توسط مرکز پژوهش و تحقیقات بهبهان منتشر شد و مدعی صد ها سند معتبر برای اثبات این وجه تسمیه شدند و هنوز هم در حال فعالیت و عضو گیری از بین جوانان تحصیل کرده فریب خورده هستند و با نفوذ خود این وجه تسمیه راهنمای عید ۹۱ جا داده اند و هیچکس هم در شهر نیست که پیگیر مرکز پژوهش و تحقیقات بهبهان شود جلوی کارهای ضد دینی و اسلامی وضد اخلاقی آنها را بگیرد آنان با جذب نخبگان شهر آنها را به انحراف و بت پرستی و بی دینی می کشاند و دختران را بد حجابی و فساد با تقلید از دوران باستان می کشانند و با اردوهای ساختگی بدور از چشم مسولین دختران و پسران شهر را به مراکز باستانی برده و به سبک باستان به رقص و فحشا و عریانی و کفر و پرستش بت می کشانند خدا می دانند چه پسر دختر را به بازار برده فروشی دوبی و غیره برده اند این مرکز با اسمی جذاب صدها دختر و پسر را در بهبهان و اطراف به دور از چشم مسئولین جذب نموده است و با پخش جزوات و کتابهای کفر آمیز بین آنها ، همه را بت پرستی و بی دینی کشانده است امیدواریم شما با پیگیری اقدامات ضد دینی این مرکز را بگیرید کافی است به یکی از مجموعه سایت ها و وبلاگ های این مرکز سری بزنید تا ببینید چه تهمت ها و توهین هایی به اسلام و قرآن و ائمه و باورهای اسلامی و دینی زده اند و با انتشار دهها وبلاگ و جزوات و مقالات انحرافی و ضد دینی در دانشگاهها و روزنامه داخلی و خارجی با نام مرکز پژوهش و تحقیقات بهبهان چه ضرباتی به اسلام و عقاید و باورهای اسلامی مردم بهبهان زده اند و ترویج اسناد مختلف مردم را بی دینی و بی خدایی و بت پرستی می کشانند و امام جمعه محترم باید با تشکیل گروهی پیگیر این مرکز ضد دینی و فساد شود و از شما ولایتمداران می خواهیم که با افشای ماهیت و افراد پشت پرده این جریان انحرافی و ضد دینی جلوی آنها را بگیرید آدرس یکی از سایت های ضد دینی مرکز پژوهش و تحقیقات بهبهان http://behbahaniran.mihanblog.com/post/5
    http://behbahan2011.blogfa.com

    به روزیم با
    فایل pdfدوره معرفتی و رفع شبهه ی حضرت ماه (پاسخ به شبهات
    مربوط به رهبری)
    بررسی شبهات مربوط به رهبری در چند سال اخیر

    بررسی و مقایسه سبک رهبری ایشان با سبک رهبری حضرت امام خمینی(ره)

    و نقد مستند (خط و نشان رهبری)در بی بی سی
    در صورت صلاح دید ان را در راستای اعتلای رهبری و رفع شبهات در وب خود قرار دهید

    به روزیم با مقاله
    شبکه اهل بیت نام اهلبیت را دزدیده است(شبکه اهلبیت متعلق به کیست.صهیونیست- امریکا یا …)
    http://www.ashoora72.com

    درباره پوریم و نسل کشی ایرانیان در زمان باستان مطالب و کلیپ های بسیاری در این سال ها در اینترنت وجود دارد اما موسسه فرهنگی باقرالعلوم بهبهان در نوروز ۹۱ ابتکار جالبی انجام داد و از بین چند فیلم سینمایی که مستقیم یا غیر مستقیم به این ماجرا می پرداخت فیلم “یک شب با پادشاه” که براساس روایت مردخای و کتاب استر(از عهد عتیق) ساخته شده را محور قرار داد و با شرح سینمایی آن توضیحات را کامل کرد.
    شما را به دیدن این محصول هنری و سبک جدید کار فرهنگی دعوت می نمائیم.

    http://www.radepaclip.com/?p=6805

    به روزیم با فیلم سینمایی
    نسل کشی ایرانیان توسط یهودیان

    سلام علیکم :
    با مطلبی تحت عنوان : ((صادقانه با نامزدهای انتخاباتی مجلس در مرحله دوم )) به روزم تشریف فرمایی شما اگر با نظر همراه باشد مارا خوشحالتر خواهد نمود . موفق باشید

    آخرین اخبار از شهرستان بهبهان در وبلاگ بهبهان/ارجان:
    ما باکسی عقد اخوت نبسته ایم

    سکوت طولانی مدعیان اصولگرایی چون این شعار از مجموعه بلال است حتما درست است؟!

    قانون اگر سکوت کند ما ذوالفقار حیدریم؟

    رئیس جمعیت هلال‌احمر بهبهان خبر داد
    ۲ کشته و ۱۰ مجروح نتیجه بی‌احتیاطی در جاده‌های بهبهان

    تاریخ مذهبی شهر ما (بهبهان)
    مقاله‌ای کوتاه از تاریخ مذهبی این شهر که برخی عمداً می‌خواهند این صفحات تاریخ را از اذهان پاک کنند.
    درصورت امکان این مقاله را بر روی سایت یا وبلاگ خود منتشر کنید.
    با کمال تشکر
    آدرس دانلود :
    http://s2.picofile.com/file/7345329351/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE_%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C_%D8%B4%D9%87%D8%B1_%D9%85%D8%A7.docx.html

    به روزیم با
    مسئولین گناه را تا ساعت ۱۲ حلال دانسته حتی در شام شهادت حضرت زهرا (نافله صوتی۱۸-۱-۹۱)

    با موضوع
    “یک سؤال یک پاسخ ساده”
    به روزیم
    لطفاً پاسخ‌های خود را در قسمت نظارت بنویسید
    http://Www.RadepaClip.com

    سلام هم هیئتی
    به ما هم یه سر بزن خوشحال میشیم
    به سنگر تازمون بیای
    یاعلی سید علی

    نقدی دلسوزانه و جدی ومحترمانه از مسجد بلال منتظر نظرات شما هستیم
    ashoora72.com

    انشا الله از امروز شما دوستان عزیز با استفاده از لینک کنار صفحه سایت ashoora72.com می توانید سوالات و انتقادات خود را راجع به مجموعه بلال بیان فرمایید و در سریع ترین زمان جواب های خود را از حاج اقا قنبریان دریافت نمایید

    سلام همشهری
    وبلاگ بلال نیوز راه اندازی شد

    http://www.belalnews.blogfa.com

    کلیه سوالات وانتقادات پیرامون بلال،موسسه باقرالعلوم (ع) وجریان رویش از طریق این وبلاگ میسراست.

    سلام(پیغام خصوصی)
    تریبون آزاد برای وبلاگ نویسان بهبهانی
    باموضوع بلال ومواضعش
    بایک پیغام اعلام حضور فرمایید
    به امید وحدت

    سخنرانی استاد قنبریان در مورد جبر و اختیار

    مستند آقای مهملباف
    نقدی بر مستند ساخته شده آقای مخملباف در مورد رهبری
    ** آیا حضرت آقا در زیرزمین خانه خود یک بیمارستان خصوصی پیشرفته دارد؟
    ** بشنوید از اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومانی حضرت آقا!!!
    ** بشنوید از مجموعه انگشترهای رهبری!
    ** کاخ‌ها و ویلاهای حضرت آقا…
    ** راستی ثروت آقای خامنه‌ای چقدر است؟

    حتماً ببینید…
    کاری از مؤسسه باقرالعلوم (ع) بهبهان

    http://Www.RadepaClip.com

    به روزیم با
    مستند فاطیما ( تجلی حضرت زهرا (س) در روستای فاطیما از روستاهای پرتقال )

    این مطلب را که ان تجلی تجلی حضرت زهرا بوده را کلیسا تا ۱۳ سال بعد نپذیرفت چون ان

    بانو خود را بانوی تسبیح معرفی کرده بود و حضرت مریم هرگز به بانوی تسبیح شناخته نمی شد

    در این مستند فیلم این تجلی نیز بازسازی شده

    دایره المعارف بریتانیکا ۱۱۵ از جلد ۹

    بانوی تسبیح کیست

    این پدیده تجلی بارها تکرار شد

    پدیده خورشیدی

    عده ای زیادی شاهد بر این تجلی بودند

    ایا این تجلی حضرت مریم بود یا حضرت زهرا

    یکی از استادان دانشگاه می گوید: …

    و …

    و …

    حتما و حتما ببینید
    ashoora72.com

    از پله های مسجد سید فقیه داشتم پائین می اومدم که صدای ترانه ی بلند یه پراید که از اون طرف خیابون رد میشد بدجور دلمو سوزوند و اعصابم رو ریخت بهم . نمیدونم شاید بی خودی ناراحت شدم !!؟ آخه بعد از کف و سوت زدن در مراسم عزای امام حسین (ع) ان هم در ظهر عاشورا و هتاکی به بدترین نحو به بی بی دوعالم حضرت فاطمه (س) در مسابقات فوتسال شهرمان این اتفاقات را باید عادی دانست .

    دوست گرامی سلام
    جای سایت شما در دایرکتوری مهدی وب خالی است.
    در دایرکتوری مهدی وب که از سوم اردیبهشت ماه آغاز به کار رسمی نموده است، لیست سایت ها و وبلاگ های ایرانی قرار می گیرند و هر کس می تواند سایت یا وبلاگ مفید خود را در دایرکتوری ثبت نماید، توضیحاتی پیرامون سایتش بنویسد و از این طریق اولا رتبه سایت یا وبلاگش را در موتورهای جستجوگر افزایش دهد و ثانیاً یک مسیر جذب بازدید تازه ای برای خود باز نماید.
    برای حمایت از دایرکتوری آن را به دوستان خود معرفی نمایید.
    این کار چندین سود دارد:
    ۱- حمایت مستقیم از سایت های مفید و همچنین تشویق دیگران به فعالیت مفید است.
    ۲- باعث افزایش رتبه سایت ها می شود.
    ۳- باعث افزایش بازدید و شناخته تر شدن سایت ها می شود.
    توضیح: کد ضد اسم این است: spa

    به روزیم با
    سخنرانی اقای قنبریان در شب شهادت حضرت زهرا (۵-۲-۹۱)به همراه مداحی(هیئت بنی فاطمه)
    به خدا حیفم اومد مداحی اقای طباطبایی که بسیار سوزناک است را براتون نذارم (به خدا از دانلودش پشیمون نمی شوید)

    “دارالمومنین بهبهان در سوگ یاس نبی”
    به روزیم با تصاویر حرکت دسته عزا در روز شهادت حضرت زهرا در بهبهان

    سلام

    …فاطمیه را باید عاشورایی کرد.مقام معظم رهبری

    باز فاطمیه و عروسی در شهربهبهان!!!
    مشکل کجاست؟
    چطور باید این مشکل را حل کرد؟
    برای جواب این سوالات به ما سربزنید

    یاعلی

    به روزیم با پذیرش مسئولیت در زمان عافیت که کاری ندارد (کاندید محترم اصلاح طلب هستی یا اصول گرا):مقاله
    متن مقاله : کاندید محترم خدای هم هست …ادامه در سایت ashoora72.com

    چالش یک طرفه(کلیپ صوتی)

    آیا واقعاً بلال گفته رأی سفید بدهید اما به شریعتی رأی ندهید؟

    متأسفانه امروز شایعه ای پخش شد که مسجد بلال از موضع خود برگشته و تأکید بر رأی سفید دارد.

    آقای جانانه امشب با قاطعیت اعلام کرد که ما رأی به شریعتی نمی‌دهیم و اگر کسی تبلیغ رأی سفید کند، تبلیغ برای شریعتی کرده است.

    دانلود صحبت‌های آقای جانانه در http://Www.RadepaClip.com

    به روزیم با ملاقات یک جانباز جنگ تحمیلی با پائولو مالدینی در ایتالیا
    http://www.ashoora72.com

    محمدجعفر اگر بمیرد تکلیف ما چه می‌شود؟ ماجرا را چطور برای هم تعریف کنیم؟ می‌شود خیلی ساده گفت یک نفر در بهبهان از بیماری مرد، چون ما نخواستیم و نتوانستیم کمکش کنیم؟ می‌شود گفت یک نفر آنقدر درد کشید تا از پا در آمد چون فرمانداری و کمیته امداد و بهزیستی، او را ندیدند؟
    حالا من مانده‌ام، با دو چشم و یک کبد فروشی که خریدار ندارد و مردی که در همین لحظه هم شاید، ‌جایی در بهبهان از درد، خمیده شده است و عرق می‌ریزد و می‌گرید و من هنوز با خودم پرسشی تکراری را مرور می‌کنم: محمدجعفر اگر بمیرد قصه زندگی‌اش را چطور برای دیگران تعریف کنم؟

    به روزیم با کلیپ مجبور کردن گواردیولا به خداحافظی به دلیل اسرائیل ستیزی
    http://www.ashoora72.com

    به روزیم با حکم هتاک به حضرت زهرا اعلام شد
    http://www.ashoora72.com

    با عرض سلام و ادب
    با خبر مهم و فوری از بهبهان و تحلیل دستگاه قضایی بهبهان به روزم

    به روزیم با خبر فوری :شبکه جهانی پایداری فیلتر شد
    http://www.ashoora72.com

    بنام خدا
    چه عواملی بسترساز هتا کان است
    ( این جهان کوه است و فعل ما ، ندا سوی ما آ ید نداها را، صدا )
    برادرگرامی آقای قنبریان مطلبی درباره هتاکان نوشته اندکه درحقیقت به بهانه آن ، مطابق معمول ایشان ، باز لبه اصلی نقدشان رابه طرف اصلاح طلبان نشانه گرفته اند.کاری که هرچه بیشترادامه میدهند نتیجه کمتری عایدشان میکند
    جناب آقای قنبریان،.باعرض پوزش ، نوشته شمامغلطه های فراوانی رابهمراه خود دارد و ازمقدمه نادرستی که خودتان اختراع کرده اید نتیجه نادرستی گرفته اید.البته باتوجه به مطالب قبلی تان ظاهرا این رویه معمول برای شما شده است .
    برادر گرامی ، چه کسی گفته است توهین به مقدسات عکس العمل عینیت سیاسی ودیانت درایران است ؟ بحث دراینست که انجام امورخلاف دین واخلاق واسلام درسیاست نظامی که کلمه اسلام را به یدک میکشد موجب ضربه به دین وبسترساز هتاکی هتاکان شده است .انجام اعمال خلاف اخلاق واسلام ازجانب مدعیان دین، مردم راازدینشان گریزان میکند.ازقدیم گفته اندکه حرمت امامزاده رامتولیان آن نگه میدارند.چه کسی گفته است ازفرهنگ عاشوراوامام حسین(ع) وفلسفه انتظارنبایددرزمان حال استفاده کرد ماکه انقلابمان رابا فرهنگ عاشورایی آغازوهشت سال جنگمان را باتوسل به فلسفه شهادت پیمودیم.شماکه توفیق حضوردرجبهه های جنگ رانداشتیدولی ازآنهایی که باآغوشی بازبه استقبال مرگ میرفتند و این مرگ بودکه ازآنان گریزان بود بپرسید تابرایتان ازآرمانهای دیروزوخون دلهای امروزبگویند
    چه کسی مخالف آنست که هیات مذهبی پشتوانه اسلام وانقلاب راستین امام شود.دردآورآنست که هیا ت مذهبی محل تظاهروریا وبنگاه کاریابی شود .
    جان کلام دراینست که چرا به رغم تأسیس حکومت دینی و حضور عالمان دین در عرصه اجتماع و سیاست، و به خدمت گرفتن ابزارها و امکانات دینی، «دین گریزی» در میان جوانان این مرز و بوم همچنان درحال گسترش است؟
    جناب قنبریان عزیز
    نتیجه تحلیل خودساخته شما شاید انفعال وعقب نشینی باشد.اما تحلیل ما اینگونه نیست که شمافرموده اید.ازنظرما دین ما هیچگاه ازسیاست جدانبوده ونخواهدبود ولی دین نبایدحکومتی وابزاردست هیچ حکومتی باشد.بعبارت دیگردین حکومتی پدیده مذمومیست ولی حکومت دینی پدیده مبارکیست. همه سخن دراین است که هرگاه دینداران یک جامعه باانتخاب آزادانه مردم برسرکاربیایند خودبخودحکومت ، دینی خواهدشد.
    چرافکرمیکنید تمام دین نزدشماست وکسانیکه مانندشمافکرنمیکنند دینشان نا قص است ؟ اگربنابرسانسوراخباروروایات باشدکه شماها خیلی بیشتر به انجام آن میپردازید.آیافکرمیکنیدهمه بایدهمان استنباطی راکه شما ازروایات درباره ولایت فقیه دارند،داشته باشند.اصولا آیا تمام فقیهان چه قبل ازانقلاب وچه بعدازانقلاب بانظریه ولایت فقیه موافق بوده اند؟
    احتمالامیدانیدکه حق ولایت سیاسی مورد توافق و به اصطلاح «اجماع» تمام فقیهان نبود، بیشتر محقق کرکی در روزگار اول صفوی (زمان شاه طهماسب) و شماری از فقیهان عصر قاجارمدافع این نظریه بودند. اما همین فقیهان نیز هرگز «حکومت » را برای فقیه جایز نمی دانستند. در عصر صفوی عالم نامداری چون مقدس اردبیلی و در عصر قاجار مجتهد بزرگی چون شیخ مرتضی انصاری از مخالفان ولایت سیاسی فقیه بودند. البته دلایل مختلفی برای این عدم جواز اقامه شده است. مثلا نائینی در عین اعتقاد به حق حاکمیت فقیه در عصر غیبت، تحقق عملی این حاکمیت را ناممکن میداند و حتی در کتاب «تنبیه الامه» ادعا میکند که امام غایب به او سفارش کرده مبحث ولایت فقیه را از کتاب خود حذف کند.
    آیااین بزرگان وسایربزرگان دیگری که قرائت شماراازتئوری ولایت فقیه قبول ندارند ازاسلام وتشیع عقب نشینی کرده اند؟
    چرافکرمیکنید اگرانطباق آیات وروایات اسلامی با مسا ئل روزمطابق مدل شما نبود.یعنی انفعال وعقب نشینی ازاسلام ؟
    نگرانی بزرگانی از عالمان بسیار برجسته و بزرگ شیعه، مانند آیت‌ الله آخوند ملّا محمّدکاظم خراسانی (م: ۱۳۲۹ ق)، و آیت الله العظمی، حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی (م: ۱۳۴۰ ش)، در مورد اقدام برای تشکیل حکومت دینی و نظام اسلامی، برای همین منظور بوده است، تا مبادا عملکردهایی و برخوردهایی ـ در مقام حاکمیّت ـ با مردم بشود، که موجب سرخوردگی از دین گردد، و زبان دشمنان را باز کند
    چرافکرمیکنید لزوم اجتناب ازطاغوت حتماباید به روش شماصورت گیرد؟ وتنها راه مواجهه درست با آمریکاواسراییل باید روش موردپسندشما باشد؟.
    واما اندیشه مهدویت وداستان مقدمات ظهور
    آیا میدانید که شماها اولین کسانی نبوده اید که روایات مربوط به ظهور رامنطبق به روزگارخود کرده اید؟
    اندیشه مهدویت در اسلام، سنت قطعی رسول الله(ص) بوده است و از این جهت بین مسلمانان اختلافی وجود ندارد. آنچه در آن ابهام و اختلاف وجود دارد چند و چون آن و تفسیرهایی است که از ابعاد آن موضوع صورت می‌گیرد. سابقه گرایش فرقه‌ای به مهدویت و تلاش برای مشخص کردن مصداق مهدی و زمان ظهور او و بهره‌برداری سیاسی از آن، به حوادث کربلا و بعد از آن بر می‌گردد. عمق فاجعه و جنایت یزید در کربلا در سال ۶۱ ه‍. ق. حمله وحشیانه و قتل عامِ فجیع مردم مدینه در سال ۶۲ و حمله به خانه کعبه و به آتش کشیدن آن در سال ۶۳ توسط لشکریان او، چنان گسترده و بی‌رحمانه بود که این تصور را در بین مسلمانان به وجود آورد که جهان پر از ظلم و جور شده است و این همان زمانی است که باید مهدی ظهور کند و جهان پر از ظلم را پاکسازی نماید. آنان به سخنان رسول مکرم اسلام(ص) که فرموده بود در چنین وضعیتی مردی از خاندان من که هم نام من است ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می‌نماید، امید بسته بودند.
    وی‍ژگی‌های یاد شده با محمد بن حنفیه فرزند امیر المومنین(ع) تطبیق می‌کرد لذا گفته شده است که مختار ثقفی، از این شرایط بهره‌برداری کرد و محمد بن حنفیه را «مهدی» نامید. این اعتقاد چنان قوی بود که پس از تبعید محمد به کوه رَضوی و مرگ او، عده‌ای می‌گفتند که وی نمرده است بلکه در کوه رَضوی غیبت کرده و هر صبح و شام از شیرِ ماده آهوان می‌خورد، از گوشت آنها تغذیه می‌کند و به زودی ظهور و جهانِ پر از ظلم را مملو از عدل و داد خواهد کرد. با طولانی شدن غیبت، برخی از پیروان محمد بن حنفیه به مهدویت ابوهاشم پسر او معتقد شدند.
    در این زمان برخی از شیعیان می‌خواستند مهدی قائم، همان امام زمان خودشان باشد لذا از امام باقر(ع) پرسیدند:« آیا شما قائم نیستید؟» امام باقر(ع) فرمود:« من قائم هستم، اما قائم منتظَر نیستم. تا شرایط کاملاً مناسب نشود او ظهور نخواهد کرد.» با این حال از «مغیره بن سعید» نقل کرده‌اند که بعد از وفات امام باقر(ع) به اصحاب خود گفته است: «منتظر امام باقر(ع) باشید، او باز می‌گردد و بین رکن و مقام، جبرئیل و میکائیل با او بیعت خواهند کرد.»
    در زمان امام صادق(ع) و در اواخر حکومت ظالمانه بنی‌امیه، هم‌زمان با روی آوردن بی‌سابقه مردم به آل‌محمد(ص)، اتحاد بین رهبران شیعه به‌هم خورد و اختلافات بین آل‌حسن‌(ع) و آل‌حسین بن علی‌(ع) به موضوع مهدویت سرایت داد. عبد الله بن حسن، بزرگ آل حسن، اصرار داشت که محمد، فرزند او، که معروف به نفس زکیه است، همان مهدی قائم آل‌محمد(ص) است، چرا که بر طبق احادیث مربوط به قائم، مهدی از خاندان پیامبر(ص) است، نام پیامبر را دارد و نام پدرش هم‌نام پدر پیامبر‌(ص) است. او از بنی هاشم خواست تا با پسرش بیعت کنند. بزرگان بنی‌هاشم به غیر از امام صادق(ع) متفقاً با نفس زکیه، یعنی محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی(ع)، که از نظر فضل و علم موقعیتی ممتاز داشت، بیعت کردند.
    زمانی که منصور دوانقی به قدرت رسید – در حالی که قبل از به قدرت رسیدن، خود با محمد بیعت کرده بود- سادات حسنی را که رقیب فرمانروایی خود می‌دانست دستگیر کرد و آنقدر در زندان‌ها در غل و زنجیر نگه داشت تا در آنجا جان سپارند. یکی از آنان که در زندان از دنیا رفت، پدر نفس زکیه، یعنی عبد الله بن حسن بن حسن بن علی(ع) بود. پس از این حادثه محمد بن عبدالله از ترس منصور متواری شد و مدینه را با خود همراه کرد. او که خود را مهدی موعود می‌نامید بر منصور شورید و از امام صادق(ع) هم خواست تا با وی بیعت کند ولی حضرت از بیعت امتناع کرد. در سال ۱۴۵ ه‍ . ق. سپاه من‍صور به مدینه حمله کرد و او را به قتل رسانید. یاران نفس زکیه حتی پس از مرگش نیز می‌گفتند او نمرده و نخواهد مرد و به‌زودی ظهور کرده و قیام خواهد کرد.
    نوبختی در توضیح بحران رهبری پس از امام صادق(ع) می‌گوید که پس از وفات امام صادق(ع) شیعیان به شش گروه تقسیم شدند: در این میان گروهی می‌گفتند که جعفر بن محمد‌(ع) نمرده و نمی‌میرد. او مهدی صاحب الزمان است. از جابر یزید جعفی نقل شده است که از امام باقر(ع) در مورد قائم سؤال می‌کند، ایشان به امام صادق(ع) دست زده و میگویند: «به خدا او قائم آل محمد است». گروه دوم معتقد بودند که پس از جعفر بن محمد(ع)، پسرش اسماعیل بن جعفر، امام است. آنها مرگ اسماعیل در زمان پدرش را انکار کردند و گفتند مرگ او ترفند و نمایشی بوده است که پدرش برای رد گم کردن انجام داده است و امام از بیم حکومت وی را پنهان کرده است. اسماعیل، مهدی قائم است و ظهور خواهد کرد. آنان به سخن امام صادق (ع) استناد می‌جستند که اسماعیل بزرگ و سرور شیعیان و قائم آخرالزمان است؛ گروه سوم از شیعیان معتقد بودند که پس از امام صادق(ع) نوه او محمد بن اسماعیل امام مهدی و قائم است. در کتاب المقالات و الفرق آمده است که محمد بن اسماعیل بن جعفر، در نظر اسماعیلیه نخستین امام مکتوم یا پنهان است. از نظر اسماعیلیه امامت از طریق پسرش اسماعیل بن جعفر تداوم پیدا کرد.
    موعود‌گرایی در زمان امام موسی بن جعفر(ع) به اوج خود رسید. شیعیان در مورد مهدویت ایشان نیز به چند گروه تقسیم شدند. زمانی که امام در زندان هارون الرشید به سر می‌برد، عده ای معتقد بودند حضرت موسی بن جعفر(ع) همان قائم منتظر و مهدی موعود است و حبس و زندان او، همان غیبتی است که برای امام قائم نقل شده است. به همین جهت پس از وفات آن حضرت، یحیی دستور داد جار بزنند:«این موسی بن جعفر است که رافضیان گمان می‌کردند امام قائم است، پس او را بنگرید که مرده است.» مردم نگاه می‌کردند و چهره امام(ع) را به دقت می‌نگریستند و می‌رفتند. با این حال بعضی از شیعیان معتقد بودند که اصل زندان او دروغ بوده است بلکه او غایب است و به زودی باز می‌گردد تا جهان را از ظلم پاک سازد و از عدل و داد پر کند. عده‌ای می‌گفتند: ما نمی‌دانیم که او زنده است یا مرده ولی اخبار زیادی وارد شده است که او مهدی قائم است. عده‌ای معتقد بودند او مُرد ولی با استناد به احادیثی که داشتند بر این باور بودند که به زودی باز خواهد گشت و در پنهانی مردم را مدیریت می‌کند. بعضی دیگر معتقد بودند او بر خواهد گشت ولی به صورت علنی قیام کرده و جهان را پر از عدل و داد می‌کند. تعداد بسیاری که معروف به واقفیه هستند، می‌گفتند: او مُرد ولی خدا او را به آسمان برد ولی هنگام قیامش دوباره به زمین باز می‌گردد. شیعیان در این زمان لزومی نمی‌دیدند که نام قائم آل محمد، «محمد» باشد و به احادیثی از ائمه(ع) استناد می‌جستند که در آن حضرت را قائم دانسته بود.
    با آمدن مامون عباسی و گسترش جو عقلانیت معتزلی، و باز شدن فضای سیاسی برای علویان در زمان امام رضا(ع)، تب مهدویت فرو نشست. این فضا تا عصر غیبت ادامه یافت. اما با ختم مسئله ظهور امام معصوم و شروع عصر غیبت صغری، علی‌رغم اختلافات زیاد شیعه، بازار نیابت امام زمان(عج) و مدعیان بابیت گرم شد. مدعیانِ نیابت یکی بعد از دیگری خود را بر مردم عرضه ‌کردند. این درحالی بود که امام در ۷۳ سالگی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که از این به بعد هیچ کس نایب من نیست، هیچ کس مرا نمی‌بیند و هر کس که ادعای دیدن مرا کرد دروغگوست و بر من افترا بسته است.
    با غیبت کبری و تدوین کتب مربوط به غیبت و مشخص کردن حدود آن، توسط علمای شیعه، موضوع بابیت تا حدی مسکوت ماند، با این وجود در دائره المعارف تشیع نام بیست و پنج نفر، که تا قبل از عصر جدید، مدعی نیابت امام زمان بوده‌اند، ذکر شده است. تصور اکثر علمای شیعه بعد از غیبت کبری این بود که با توجه به تحقق مقدمات ظهور، مثل بالا رفتن عَلم‌های سیاه در خراسان توسط ابو مسلم خراسانی و قیام نفس زکیه، غیبت امام زمان(عج) طولانی نخواهد بود و ظهور نزدیک است. حتی گفته شده است که برخی از شیعیان، اسب حضرت را نیز در کنار سرداب نگهداری می‌کردند. غیبت طولانی شد و دولت‌های طولانی و متعصبِ سنی مذهبِ عباسی، غزنوی و سلجوقی، برای شیعیان چاره‌ای جز انتظار باقی نمی‌گذاشتند. حملات بی امان مغول‌ها، از میان رفتن خلافت عباسی و باز شدن فضا برای شیعه و ظهور دولت شیعی صفوی، امیدی تازه در بین شیعیان به وجود آورد و موضوع نیابت را شکل و شمایلی تازه بخشید. به نظر علامه مجلسی در کتاب رجعت، با توجه به شواهد، ظهور امام زمان(عج) متصل به دولت صفوی است.
    در عصر قاجار شیخ احمد احسایی، عالم جلیل القدر شیعی، ظهور را نزدیک اعلام کرد به همین جهت بهائیان او را «مبشرالظهور» می‌خواندند. او به دلیل عقایدش در مورد معاد، معراج و امام زمان توسط علما تکفیر شد و در انزوا مُرد. وی بر خلاف علمای دیگر شیعه که معتقد بودند امام زمان‌(عج) در همین عالم مادی زندگی می‌کند، معتقد بود وی در عالمی روحانی زندگی می‌کند و از این طریق بر جهان حکم رانده و آن را مدیریت می‌کند. زمانی که خداوند بخواهد او به عالم مادی باز خواهد گشت و قیام خواهد کرد. عقاید وی توسط شاگردش، سید کاظم رشتی، پی گرفته شد و آتش نزدیکی ظهور امام زمان را او شعله‌ور کرد. پس از درگذشت سید کاظم رشتى، مریدان و شاگردان وى جانشینى براى او می جستند که به قول ایشان مصداق «شیعه کامل» یا «رکن رابع» (شیخیه) باشد. سید على محمد جانشین او شد و خود را «باب» امام دوازدهم شیعیان یا «ذکر» یعنى واسطه فیض میان امام و مردم خواند. او مدعی بود که امام دوازدهم شیعیان، او را مأمور کرده تا جهانیان را ارشاد و مدیریت کند. گفته شده است وی در مکه مهدویت خود را علنی کرد ولی دیری نپایید که به همت امیرکبیر و فتوای علما در تبریز به دار آویخته و تیرباران شد. قیام شاگردان وی پس از اعدام او در مناطق مختلف ایران، و ترور ناموفق ناصرالدین شاه توسط تعدادی از آنان، کشتن بابیان در عصر ناصری را در کشور سراسری کرد.
    میرزا حسینعلی نوری معروف به «بهاء الله» به اتهام مشارکت در ترور ناصر الدین شاه به بغداد تبعید شد و در آنجا سعی کرد رهبری بابیان تحت نظر برادرش میرزا یحیی «صبح ازل» را در دست گیرد. علی محمد باب در کتاب بیان خود به «من یظهره الله» بشارت داده بود که خواهد آمد و برتر از خود اوست و شریعت و کتاب جدیدی خواهد آورد. این موضوع کار را به آنجا رسانید که به نوشته میرزا آقاخان کرمانی «هر کس بامدادان از خواب بیدار می‌شد ‌تن را به لباس این دعوی می‌آراست». به نوشته شوقی افندی سومین رهبر بهائیان بعد از میرزایحیی و میرزاحسینعلی، فقط در بغداد بیست و پنج نفر این مقام را ادعا کردند. نزاع بین مسلمانان و بهائیان در کربلا، نجف و بغداد دولت عثمانی را بر آن داشت تا آنان را به ادرنه، تبعید کند. در آنجا میرزا حسینعلی رسما خود را «من یظهره الله» معرفی کرد و وصایت برادر خود میرزایحیی «صبح ازل» از سید کاظم رشتی را انکار نمود. از این زمان فرقه بهائی رسما اعلام موجودیت کرد و کتب و ادیان دیگر را منسوخ دانست. نزاع بین ازلی‌ها و بهائیان دولت عثمانی را برآن داشت تا ازلی‌ها را به قبرس و بهایی‌ها را به فلسطین تبعید کند.
    مشروطیت و تحولات سیاسی بعد از آن، تا مبارزات ملی شدن نفت، گرایش‌های موعودگرایانه را کم‌رنگ ساخت و البته فرصتی برای فرقه بابی و بهایی فراهم کرد تا بتوانند در سراسر کشور و خارج از آن یارگیری کنند. نیروهای مذهبی که بعد از کودتای ۳۲ سرخورده از مبارزات، به خود آمده بودند با رشد فزاینده این فرقه در کشور مواجه شدند و برای مقابله با آنان دست به کار شدند. مبارزات آیت الله بروجردی، آقای فلسفی و آیت الله منتظری با این گروه در این دوره معروف است.
    «انجمن حجتیه»، سازمانی که توسط شیخ محمود حلبی در سالهای پس از کودتای ۱۳۳۲ ه‍ . ش. شکل گرفت، دشمن شماره یک شیعیان را فرقه بهایی دانست و به فعالیت ضد آن پرداخت. مبارزات مردم ایران برای سرنگونی رژیم پهلوی مورد بی‌اعتنایی این جریان بود و آنان تشکیل حکومت در عصر غیبت را حرام می‌دانستند. علی‌رغم فعالیت بخش وسیعی از نیروهای انجمن در ارگان‌های تصمیم‌گیر کشور، به دلیل مخالفت امام خمینی با آن پس از انقلاب، این انجمن عملاً منحل شد.
    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران بستر موعود‌گرایی بیش از پیش فراهم شد. مردم بعد از انقلاب امیدوار بودند که امام خمینی تا انقلاب مهدی زنده بماند و انقلاب را به صاحب آن تحویل دهند. تا زمانی که امام خمینی زنده بودند و در جریان جنگ موفقیت‌هایی به دست می‌آمد، موضوع مهدویت متعادل بود ولی به دنبال پذیرش قطعنامه، وفات امام خمینی، احساس عدم تحقق شعارهای اولیه انقلاب و مشاهده نوعی واگرایی از انقلاب و بعضاً اسلام، شاهد شکل گیری موعودگرایی افراطی هستیم. مسجد جمکران که قبل از انقلاب، مسجدی بسیار کوچک و مخروبه بود، به یکی از مساجد بزرگ کشور تبدیل شد. چاهِ نامه‌بر حاجات مردم به امام زمان(عج)، که قبل از انقلاب خرافه پنداشته می‌شد و پر شده بود، دوباره باز، تخلیه و بازسازی گشت. این محل که به نظر علمای گذشته مسجدی همچون دیگر مساجد بود و امتیاز خاصی نداشت، به بزرگترین زیارتگاه کشور بعد از مشهد الرضا(ع) تبدیل شد، طوری که حرم حضرت معصومه(س) را تحت الشعاع خود قرار داد. از شهرها و دانشگاه‌ها تورهای دائمی برای زیارت آن شکل گرفت. سیر بازسازی، فضاسازی و اتوبان کشی اطراف این مسجد، گوی سبقت را از حرم امام رضا(ع) هم ربود. تاسیس ده‌ها موسسه تبلیغی و تحقیقی و نشریات، سایت‌ها و برنامه‌های مکرر تلویزیونی بر محور مهدویت، عطشی بی‌سابقه در میان اقشار مذهبی کشور به وجود آورد. هر از چند گاه عده‌ای نزدیک بودن ظهور را نوید دادند. مدتی قبل نوار صوتی پخش شد که در آن آیت اللهی از قول آیت الله دیگر، از قول شخصی که با امام زمان در ارتباط بود، با آب و تاب نقل کرد که ظهور نزدیک است و مسن‌تر از من هم امام زمان(عج) را خواهند دید ولی گوینده امام را ندیده به سرای باقی شتافت.
    برخی از مسئولین رده بالای کشور ادعاهایی طرح کرده‌اند که در طول تاریخ تشیع جز از شیخیه سابقه نداشته است: «امام زمان مدیریت کشور را بر عهده دارد»؛ «اگر از قبل به این اعتقاد بودم که امام عصر در مسائل کلی همراه و کمک ما هستند، اما امروز اعتقادم بر این است که امام عصر حتی در جزء‌جزء کار‌ها به کمک ما آمده‌اند.». «من یقین دارم حضرت ولی عصر (عج) اجرای موفق طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را مدیریت کرده و هدایت می‌کنند.» «سند داریم که آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد.» این ادعاها چنان به باور عده‌ای ساده لوح نشست که با انتشار گسترده یک سی دی، مدعی شدند که گوینده این کلمات شعیب بن صالح است. او فراهم کننده ظهور است و بنابراین ظهور امام زمان بسیار نزدیک شده است.
    یادتان می آید هنگامیکه اوج این مسائل بود چه بساط گسترده ای دراین شهر راه انداخته بودید ازسخنرانیهای مختلف تا پخش جزوات نافله بصیرت تاپخش سی دی رایگان درمدارس. اما بدنبال پخش سی دی ظهورنزدیک است ومخالفت بزرگان دین با آن به یکباره با چرخش ۱۸۰ درجه ای منتقد آن شدید.اکنون نیزدوباره برگشته وبه آن اشاره میکنید

    جناب آقای قنبریان، برادرگرامی
    آنچه که زمینه سازهتاکی وتوهین به مقدسات میشود ریشه درانحرافات عقیدتی خود ما دارد.وقتی مااینگونه روایات رابه دلخواه خود شبیه سازی تاریخی میکنیم تا به نتیجه دلخواه خودبرسیم درحقیقت از نردبان دین خودرابه بام پیروزی ظاهری رسانده ایم ومردم را نسبت به اصل دین بد بین وپایه اعتقادی آنها مخصوصا جوانان راسست میکنیم.
    هیچ حاکمی حق ندارد حکومت خودرا شبیه حکومت امام علی(ع) بخواند.بهمین دلیل است که حضرت امام به صراحت اعلام کرد،« ما کجا وحکومت حضرت علی کجا ؟» نقل میکنند که نماینده اردستان دریکی از ادوار مجلس درنطق پیش از دستورخود از روایات اصول کافی درباره کلمه اولی الامر سخن میگفت واز آ نها بنوعی برداشت کرد که شامل امام خمینی هم میشد ،بلافاصله وفقط به فاصله چند دقیقه ، امام ازطریق مرحوم حاج احمد آقا نامه ای فرستاد وگفت : «دیگرنشنوم روایاتی که در باره ائمه وپیامبر است را با من خمینی تطبیق دهند ».
    برادرارجمند ، درباره مسائل عاشورای امسال فرموده اید :یا باید امام حسین (ع) رادرسال ۶۱ هجری دفن کنیم یا بایدازهتاکان یقه گیری کنیم ، آنهم فقط به سبک وسلیقه ای که موردنظروعنایت شماست (نقل به مضمون )
    زندگی مردم ما با فرهنگ عاشورا وسیره امام حسین (ع) آمیخته است .حتی همان عده جوانی که درروزعاشوراازسر جها لت وشوراحساسات جوانی وقتی که بدورهم جمع شده بودند عمل ناشایستی انجام داده و هتک حرمت کردند ،درعمق وجودشان حرمت به امام حسین (ع)نهادینه شده بود.پدرومادروخانواده آنهاهمگی بااین فرهنگ بزرگ شده اند. همین جوانهاهنگام کودکیشان درکوچه پس کوچه های همین شهرشب عاشورا شمع روشن میکردندوتاصبح بیدارمیماندند ،درمحله شان عزاداری میکردند ، نذری خانواده خودیا اقوامشان رابه درخانه های محله شان میبردند، باور بفرمایید آثار سوء حرکات این عده جوان درتوده مردم خیلی کمتراز واکنشی بود که شماها نشان دادید .هرانسان ساده ای نیز با دیدن یکی ازاین پارچه نوشته ها وبنرها میفهمید که مسئله درجه اول مچ گیری سیاسی بود نه هتک حرمت به امام حسین (ع)، که البته درهمان مچ گیری سیاسی هم ناکام ماندید
    اکنون وجدانتان راقاضی نمایید ، چه کسانی دارند به اسلام وائمه عزیز ظلم دیگری روامیدارند که به قول خود شما ازقضا کاری تر ازظلم بیشرمانه است
    آیا میدانید مجموعه رفتاروعملکرد شماها (مسجدبلال وطیفان همسو) تاکنون چه تاثیری منفی برمردم بهبهان داشته است. برادر خوبم ، بیایید بصورت ناشناس بین مردم عادی بروید وازآنان نظرخواهی کنیدتابدانید حرفهای بنده چقدربه واقعیت نزدیک است، تا به چشم خود ببینید که دفاع غلط شما ازدین ودیانت درشهرما به نوبه خود ، تاکنون چه آثارسویی داشته است تا به چشم خود ببینید شاهین نجفی ها درجامعه ما چقدر درحال گسترش هستند، فقط فرقشان اینست که آنها خوانندگی بلد نیستند.فقط به اطرافیان خود نگاه نکنید و دلخوش به این نباشید که ازاین هیئت به آن هیئت میروید ودرمیدانی بی رقیب دادسخن میرانید وهل من مبارزمیطلبید.
    اما درمورداندیشمندان بزرگی همانند جناب آقای دکترسروش ودیگربزرگواران عرصه حوزه روشنفکری دینی خوشبختانه آثارمکتوب ومسموع آنها هم درفضای مجازی (درسایتهایشان ) وهم کم وبیش درفضای حقیقی موجوداست .هرانسان منصفی بسادگی میتواندبامراجعه به آثاراین بزرگان متوجه نادرستی وبطلان ادعاهای شما درباره آنها شود.
    فعل تو کان زاید از جان و تن همچو فرزندی بگیرد دامنت
    پس تو را هر غم که پیش آید ز درد بر کسی تهمت منه، بر خویش گرد

    والسلام
    ( بنده ای ازبندگان خدا اردیبشت ماه ۱۳۹۱)

    درود بر استاد قنبریان